• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Myras väg mot skuldfrihet

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
625
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Ah, Sam Vimes stövelekonomi överförd till vinterdäck. :)

”Anledningen till att de rika var så rika, resonerade Vimes, var att de lyckades spendera mindre pengar.

Ta stövlar, till exempel. Han tjänade trettioåtta dollar i månaden plus traktamenten. Ett par riktigt bra läderstövlar kostade femtio dollar. Men ett par prisvärda stövlar, som var helt okej en säsong eller två och sedan läckte som fan när kartongen gav upp, kostade ungefär tio dollar. Det var den sortens stövlar som Vimes alltid köpte och använde tills sulorna var så tunna att han kunde avgöra var han befann sig i Ankh-Morpork en dimmig natt genom att känna på kullerstenarna.

Men saken var den att bra stövlar höll i år efter år. En man som hade råd med femtio dollar hade ett par stövlar som fortfarande skulle hålla hans fötter torra om tio år, medan den fattige mannen som bara hade råd med billiga stövlar skulle ha spenderat hundra dollar på stövlar under samma tid och fortfarande ha våta fötter.

Detta var kapten Samuel Vimes 'Boots' teori om socioekonomisk orättvisa.”
- Terry Pratchett
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Ah, Sam Vimes stövelekonomi överförd till vinterdäck. :)
Hahaha... stämmer på pricken när det gäller köp av skor av mig vs sambon. Jag köper alltid de billigaste och de brukar hålla i max tre år (vinterskor) och han köper dyrare men har de längre tid, minst 6-7 år! Det är intressant hur man dealar med sin egen gärna. Jag är supernöjd när jag hittar vinterkängor för 250-300 kr. Problemet (=behov av nya vinterskor) löst för en billig peng.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Gjort uppdateringar i skuldpärmen! På bladet där alla lån är listade och alla månadsbetalningar prickas av har jag börjat skriva på fler lån vilket år vi är klara med dem! Tänkte göra så på alla lån som förfaller om max 2,5 år (dec 2026) Så idag har t ex Ecster krediten fått ett slutdatum, december 2026 ska den vara puts väck (kommer gå snabbare men bra att ha ett sista datum!)

Sen beroende på vad som händer med förslaget om att slopa ränteavdraget kommer jag ta en grundlig titt på alla skulder och se om jag behöver ändra strategi!

Jag krigar på! Tillfredsställelsen när jag bockar av en skuld som slutbetalt och begraver den är enorm stor!
Har lagt till ett "kyrkogårds" blad i pärmen och där hamnar alla avslutade lån!

Funderar på om jag ska ändra namn på min tråd till Myras väg mot mindre skulder.
För jag inser att skulder kommer det att finnas kvar, som CSN, bolån, vi har betalat av vårt billån men bilen kommer inte hålla i evighet så om si så där 5 år kommer det behövas en ny och då blir det nytt lån (om vi inte sparar ihop till en, vi kommer köpa begagnad, men hellre ha en stor buffert då än ta den för att köpa bil, vi får se).
Vad tycker ni?
När är man i mål? Skuldfri betyder ju att man inga skulder har.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
625
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Jag kan ju bara utgå från mig, och mitt mål har aldrig varit att bli skuldfri enligt den definitionen. Jag vill bara komma på rätt köl, och inte oroa mig för pengar hela tiden. Jag ville bli av med stressen, och när jag fick mitt banklån – som ju är mera än hanterbart för mig – så tyckte jag att jag nått mitt mål. Vanligt Svensson-liv. Förvisso med ett banklån, men vem har inte det? Jag ville inte ha ont i magen varje gång jag fick ett vitt kuvert. Jag ville kunna se fram mot lönedagen, och planera för överskott – och inte hela tiden hoppas att jag fick nåt över. Det var mitt mål, och det räckte för mig. Sen kan jag ha som mål att någon gång i framtiden bli av med mitt lån också, men det är inget jag stressar över. Inte just nu i alla fall.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Jag kan ju bara utgå från mig, och mitt mål har aldrig varit att bli skuldfri enligt den definitionen. Jag vill bara komma på rätt köl, och inte oroa mig för pengar hela tiden. Jag ville bli av med stressen, och när jag fick mitt banklån – som ju är mera än hanterbart för mig – så tyckte jag att jag nått mitt mål. Vanligt Svensson-liv. Förvisso med ett banklån, men vem har inte det? Jag ville inte ha ont i magen varje gång jag fick ett vitt kuvert. Jag ville kunna se fram mot lönedagen, och planera för överskott – och inte hela tiden hoppas att jag fick nåt över. Det var mitt mål, och det räckte för mig. Sen kan jag ha som mål att någon gång i framtiden bli av med mitt lån också, men det är inget jag stressar över. Inte just nu i alla fall.
Så känner och tänker jag också! Önskar ingen den konstanta dygnet runt stressen över pengar jag haft i många år! Mkt bra formulerat av dig (som vanligt :))
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 307
Mottagna reaktioner
1 116
Poäng
897
Så känner och tänker jag också! Önskar ingen den konstanta dygnet runt stressen över pengar jag haft i många år! Mkt bra formulerat av dig (som vanligt :))

Jag kan ju bara utgå från mig, och mitt mål har aldrig varit att bli skuldfri enligt den definitionen. Jag vill bara komma på rätt köl, och inte oroa mig för pengar hela tiden. Jag ville bli av med stressen, och när jag fick mitt banklån – som ju är mera än hanterbart för mig – så tyckte jag att jag nått mitt mål. Vanligt Svensson-liv. Förvisso med ett banklån, men vem har inte det? Jag ville inte ha ont i magen varje gång jag fick ett vitt kuvert. Jag ville kunna se fram mot lönedagen, och planera för överskott – och inte hela tiden hoppas att jag fick nåt över. Det var mitt mål, och det räckte för mig. Sen kan jag ha som mål att någon gång i framtiden bli av med mitt lån också, men det är inget jag stressar över. Inte just nu i alla fall.

Låter skönt. Hur stort lån har du o månadssumma?
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
625
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
200k på 10 år, till 8.4% ränta. Betalar 2470 per månad för det.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Någon som nyligen fått fryst ränta av Svea inkasso? Tänkte ringa och kolla mina chanser att få fryst ränta på åtminstone ett av tre ärenden jag har hos dem.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
625
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Någon som nyligen fått fryst ränta av Svea inkasso? Tänkte ringa och kolla mina chanser att få fryst ränta på åtminstone ett av tre ärenden jag har hos dem.
Jag vet inte om det hjälper eftersom det här var för två år sen, men när jag ringde och frågade så fick jag fryst ränta i sex månader hos Svea. Det var på en skuld på 117k. De var för övrigt, och jag vet inte om det hjälper dig, snabba på att gå med på ett ackord så i slutändan betalade jag bara 28k av de 117k:na.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp